Škiet Galda datora radīto troksni nevar ne salīdzināt ar vienas kārtīgas reaktīvās lidmašīnas radīto skaņu, kas nepieradinātai ausij rada visnotaļ nepatīkamas sajūtas. Tāpēc ASV Kosmosa aģentūras NASA speciālisti, nopietni meklē risinājumus, kā lidmašīnas padarīt klusākas.
NASA eksperti, sadarbojoties ar avioindustrijas pārstāvjiem, Lenglejas pētniecības centrā (Langley Research Center) ir radījuši progresīvus trokšņa pazemināšanas risinājumus. Sākotnējiem izmēģinājumiem tiek izmantoti aerodinamiskie tuneļi un datorsimulācijas. Pēc šiem testiem izmēģinātāju grupa ir ķērusies pie īstas lidmašīnas, izmantojot lielu, īpaši ekipētu 777 pasažieriem paredzētu Boeing lidmašīnu. Lidmašīna aprīkota ar izsmalcinātu mikrofonu un citu ierīču sistēmu, kas reģistrē trokšņu līmeni.
2. Kluso tehnoloģiju demonstrators (Quiet Technology Demonstrator 2) ir trīs nedēļas gara testa lidojumu programma, lai pārbaudītu idejas, kas ietver robotas uzšuves uz dzinējiem un kamaniņu formas pārsegu uz šasijām. Jaunākajām reaktīvajām lidmašīnām jau ir robotās uzšuves uz dzinējiem, taču šoreiz tiks pārbaudīts asimetrisks robojums. Līdz šim dzinēju radītais troksnis tika testēts atsevišķi pašiem dzinējiem, taču tagad tiek ņemtas vērā gaisa plūsmas izmaiņas, kas rodas dzinējus uzstādot lidmašīnās.
Laboratorijā veiktie testi liecina, ka ar šādiem uzlabojumiem, varētu panākt trokšņu līmeņa samazināšanos līdz pat 4 decibeliem (jeb aptuveni 60 %), pacelšanās laikā un normālajā lidojuma augstumā. Lidojumu testu rezultāti varētu novest pie lidmašīnu konfigurācijas pārmaiņām, kā arī nākotnes lidmašīnu dzinēju un šasiju uzbūves izmaiņām.
Kamaniņu formas šasiju pārsegus ir izstrādājusi Gudriča korporācijas aerostruktūru nodaļa (Goodrich Corporation's Aerostructures Division) un šasiju nodaļa (Goodrich Corporation's Landing Gear Division). Pārsegs izveidots pludlīnijas formā, padarot šasijas ievērojami klusākas. NASA un Gudriča korporācija testēja šos pārsegus aerodinamiskajā tunelī, izmantojot aptuveni 4 reizes samazinātu Boeing 777 modeli, šis risinājums ļautu samazināt piezemēšanās troksni par aptuveni 3 decibeliem (jeb 50 %), jo pēc NASA pētījumiem gaisa brāzmas gar klasiskajām šasijām piezemējoties rada gandrīz tikpat lielu troksni kā dzinēji.
Kad tiks pabeigti paredzētie testi, modernais Boeing 777 tiks nodots All Nippon Airways (ANA) rīcībā, lai pievienotos pastāvīgajai pasažieru pārvadājumu flotei. Lidmašīnai veicot parastos pasažieru pārvadājumu reisus, regulāri tiks papildināta lidmašīnu trokšņu līmeņa pazemināšanas datubāze.
NASA Kluso lidmašīnu tehnoloģiju projekta mērķis samazināt lidmašīnu radīto troksni par 50 procentiem pirmajos 10 gados un par 75 % - 25 gados, par pamatu ņemot 1997. gada datus.
Balsis: 0, vidējais vērtējums: 0