FMFSP portāls

Izvēlne

Meklēšana

Aptauja

Kad ir pieņemami sākt Ziemassvētku dekorēšanas trakumu?
pēc valsts svētkiem karogus drīkst uzreiz mainīt pret lampiņām
salavecis uz plaukta vēl no pagājušajiem ziemīšiem stāv..
nekad.
manā istabā helovīns valda visu gadu
nenoturējos - jau izdekorēju

Rezultāti

Foto

2011. gada 31. janvārī 21:33 

Atmiņa un miegs (6)

Vai esat kādreiz prātojuši, kā labāk un efektīvāk kaut ko iemācīties? Kā sasniegt labākus rezultātus īsākā laikā? Drošvien kādam ir pazīstami brīži, kad pēc negulētas nakts, kas pavadīta mācoties, vēlāk eksāmenā vai pārbaudes darbā pilnīgi viss apgūtais pēkšņi izgaist no atmiņas.

23. janvārī Vācijas un Šveices zinātnieki nāca klajā ar jauniem atklājumiem atmiņas izpētes jomā. Viņi konstatēja, ka atmiņas darbība ir atkarīga no tā, vai cilvēks ir nomodā vai aizmidzis. Zinot to, psihoterapeiti šobrīd var atbrīvot pacientus no nelāgām atmiņām un aizstāt ar citām, daudz patīkamākām atmiņām, kuras papildus nostiprina ar nelielu snaudu.

Pētījumu laikā brīvprātīgajiem bija uzdots spēlēt spēli, kurā nepieciešams atcerēties kāršu pāru atrašanās vietu. Katram dalībniekam bija uzlikta maska, kura spēles laikā iepludināja spēlētājam nāsīs nepatīkamu aromātu. Pēc spēles daļa brīvprātīgo devās 40 minūšu snaudā, kamēr pārējie pavadīja šo laiku nomodā.

Dažiem no gulētājiem atkal tika nāsīs iepludināta tā pati nepatīkamā smaka, kas spēles laikā. Kad noteiktais laiks pagāja, tika uzdots spēlēt citu kāršu spēli, kurā arī bija nepieciešams atcerēties iepriekšējo kāršu pāru izvietojumu.
Rezultātā tie, kas nebija saņēmuši aromātu atkārtoti, neatkarīgi no tā, vai bija gulējuši vai nē, atcerējās 60 procentus no kāršu pāriem. Kad pētnieki mēģināja atjaunot viņu atmiņu, iepludinot telpā aromātu, rezultāti samazinājās līdz 41%. Taču zinātnieki to jau bija gaidījuši.
Iepriekšējie pētījumi parādījuši, ka cilvēki lielākoties nespēj izmantot iepriekš iegaumēto informāciju citādā veidā, kādā tā iegūta, kā, piemēram, otrajā kāršu spēlē.

Tomēr zinātniekiem bija liels pārsteigums, kad tika pārbaudīti brīvprātīgie, kuriem miega laikā atgādināja par kāršu spēli ar nepatīkamo aromātu. Viņu sniegtie rezultāti bija gandrīz perfekti. Brīvprātīgie pareizi norādīja uz 84% kāršu pāru. Šie cilvēki tika pamodināti dziļā miega fāzē, kas ir tieši pirms seklā jeb sapņu miega.
Vēlāk, smadzeņu skenēšanas laikā, atklājās tas, ka atkarībā no tā, vai cilvēks ir nomodā vai nav, tiek iesaistītas dažādas smadzeņu daļas. Kamēr cilvēks ir nomodā, atmiņu apstrāde un to nostabilizēšanās process pārsvarā notiek pieres daļā (prefontal cortex), bet miega laikā atmiņas darbība izraisa lielu aktivitāti hipokampā un smadzeņu apvalkā (garozā). Hipokamps ir iesaistīts atmiņu veidošanā - atmiņas tiek pārveidotas no īslaicīgām (nodrošina informācijas noturēšanu 1 – 20 minūtes) hipokampā uz ilglaicīgām atmiņām smadzeņu garozā. Atmiņu atgādināšana (piemēram, ar specifisko aromātu) miega laikā paātrina šo pārvertību procesu.

Zinātnieki šobrīd testē, vai seklā miega laikā (REM) atgādināšana arī atmiņas stabilizēs. Smadzeņu aktivitāte šajā miega fāzē ir līdzīga tai, kāda tā ir nomodā, tādēļ zinātnieki prognozē, ka atmiņas kļūs nestabilas, kas ļaus tās izmainīt un vēlāk aizvietot ar vēlamām atmiņām.

Taču šos pētījumus ir iespējams izmantot katram arī savā ikdienas dzīvē. Tikai nepieciešams domāt nedaudz radošāk. Piemēram, mācību laikā var atskaņot kādu mierīgu mūziku vai kvēpināt vīraka kociņu, bet pirms gulētiešanas palūgt, lai kāds 40 minūšu laikā pēc aizmigšanas atskaņo šo mūziku vai atkārtoti nokvēpina vienu vīraka kociņu. Atmiņas miega laikā tādējādi nostiprināsies un jau tad, kad 40 minūtes būs pagājušas, varēs mosties un droši doties uz pārbaudes darbu. Taču ideja vēl nav pārbaudīta praksē. Ja atrodas kāds brīvprātīgais, lūdzu, sūtīt ziņu uz santehnikje@gmail.com.

Daži fakti un ieteikumi labākam miegam un atmiņai:
1. Pašpārliecināti cilvēki guļ mierīgi, gandrīz nekustīgi, un šo cilvēku miegs ir dziļš, tāpēc nav ilgstošs.
2. Aptuveni pēc 10 dienām, ja cilvēks nav gulējis, iestājas nāve.
3. Ja cilvēks nav gulējis 2-3 dienas, procesi organismā notiek diezgan vienmērīgi, ierastajā ritmā, taču ar laiku miega traucējumi noved pie agresivitātes, pat halucinācijām.
4. Miegs pēc iegaumēšanas samazina aizmiršanu apmēram 2 reizes.
5. Vairumam cilvēku atmiņa vislabāk funkcionē laikā no 8.00-12.00 dienā, pēc tam atmiņas efektivitāte pakāpeniski krītas. Pēc 17.00 iegaumēšana uzlabojas un, ja cilvēks nav ļoti noguris, ap 19.00 sasniedz augstāko punktu.
6. Lai uzlabotu atmiņu var lietot žeņ – šeņ sakni, taču var izmantot arī pierastākus un Latvijā pieejamākus pārtikas produktus kā pākšaugus, linsēklas, lasi, mellenes un kafiju (bet tikai tik daudz, lai neizjauktu miega ritmu).
7. Atklāts, ka atmiņas uzlabošanā palīdz acu grozīšana – 30 sekundes jāskatās abām acīm reizē te pa labi, te pa kreisi. Izpētīts, ka šīs darbības aktivizē tos pašus smadzeņu apvidus, kas atbildīgi par atmiņu.

Izmantotie avoti:
http://lv.wikipedia.org/wiki/Miegs_ar_ātrajām_acu_kustībām
http://www.sciencenews.org/view/generic/id/69096/title/Sleep_makes_the_memory
http://vumi.wordpress.com/category/atmina/

Autors: Zane Kalniņa  Apskatīt komentārus »

Atslēgvārdi: atmiņa, miegs
Ieteikt draugiemTweet this!

Balsis: 1, vidējais vērtējums: 5

Vārds: E-pasts vai web-lapa:

 

« Novembris, 2017 »

POTCPSSv
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930123
4567 

Forums

Komentāri

Fizmatu blogi

VR Pasākumiem – virtuālās real..
Lai nebūtu pārpratumu, uzreiz saku, ka šis ierakst.. (09.06)
Spēks un Jauda 2017 un ūdrs. F..
Superjaukās piedzīvojumu sacensības jau 6. reizi. .. (09.04)
Par 30 dienu rakstīšanu un nos..
Es vēl esmu dzīvs! Tas, ka no manis kādu laiku ir .. (30.03)
#6 – Domājot par krūšgaliem (A..
Cienījamās Dāmas! Ceru, ka jums ar šo jautājumu vi.. (26.03)
Amatiera padomi garo distanču ..
Ja tu spēj pusi dienas pavasara talkā vākt gružus .. (25.03)

Iz arhīva