Kompānija Air New Zealand sadarbībā ar Boeing, Rolls Royce un Honeywell UOP veica pasaulē pirmo komerciālo lidojumu, izmantojot biodegvielu. Izmēģinājuma lidojumā tika lietots Boeing 747-499 ar četriem Rolls Royce RB211 dzinējiem, kuriem netika veikti nekādi pielāgojumi biodegvielas izmatošanai. Divu stundu lidojums norisinājās 2008. gada 30. decembrī. Lidojumā tika izmantota gan tradicionālā aviācijas degviela, gan biodegviela (ar biodegvielu tika darbināts viens no četriem dzinējiem).
Iesaistītās kompānijas bija vienisprātis, ka jebkurai biodegvielas programmai jāatbilst šādiem kritērijiem:
1) Degvielas avotam jābūt no atjaunojamiem resursiem, kā arī tas nedrīkst sacensties ar pārtikas resursiem;
2) Degvielai jābūt tādas pašas kvalitātes kā esošajai aviācijas degvielai un jāspēj darboties esošajos lidmašīnu dzinējos bez to modificēšanas;
3) Degvielai jābūt pietiekamos apjomos, kā arī tās cenai jābūt saprātīgai salīdzinājumā ar esošo aviodegvielu.
No Barbadosas riekstu (latīn. - Jatropha curcas) eļļas iegūst degvielu, kas atbilst visiem augstāk minētajiem kritērijiem. Iegūstamās eļļas apjoms sastāda 30 līdz 40 procentus no riekstu masas. Turklāt šie augi tiek audzēti vietās, kuras nav piemērotas vairumam pārtikas augu, tādēļ nav jāsatraucas par to, ka šie augi izspiedīs pārtikas augus. Neatkarīgie eksperti apstiprināja, ka augs patiešām atbilst šīm un vēl citām prasībām, un nosūtīja Barbadosas riekstu eļļu uz Honeywell UOP, lai to pārstrādātu par degvielu, kuru varētu izmantot nemodificētos Rolls Royce dzinējos. Pārstrādātā degviela sastāv no Barbadosas riekstu eļļas un aviācijas A1 degvielas sajaukuma.
Pirms atļaut izmantot šo maisījumu, to pārbaudīja gan Rolls Royce zinātnieki, gan neatkarīga ekspertu firma Intertek.
Divu stundu lidojums sasniedza 35’000 pēdu augstumu, kā arī ietvēra dažādus pārbaudījumus, piemēram, paātrinājumu vai pilnīgu dzinēja izslēgšanu un atkārtotu startēšanu. Dzinēju, kurš tika darbināts ar biodegvielu, rūpīgi pētīs un salīdzinās ar dzinējiem, kas darbināti ar tradicionālo degvielu. Šī izmēģinājuma mērķis ir izpētīt biodegvielas efektivitāti, kā arī ekonomisko izdevīgumu. Uz doto brīdi precīzi skaitļi un rezultāti vēl nav publiskoti.
Kompānija Air New Zealand cer, ka 2013. gadā 10% no patērētās degvielas (aptuveni 1 miljons barelu gadā) sastādīs Barbadosas riekstu biodegviela.
Jāpiebilst, ka pie aviācijas biodegvielas attīstības strādā ne vien augstāk minētās kompānijas, bet arī Air France, ANA (All Nippon Airways), Cargolux, Gulf Air, Japan Airlines, KLM, SAS un Virgin Atlantic Airways. Citas aviokompānijas ir paziņojušas, ka, ja biodegvielas izmēģinājumi izrādīsies sekmīgi, tad arī pievienosies biodegvielas izmēģināšanai un patērēšanai.
2009. gada 31. janvārī 18:59
Biodegviela lido (5)
Autors: Renārs Ronka Apskatīt komentārus »
Atslēgvārdi: aviācija, biodegviela
Balsis: 0, vidējais vērtējums: 0