Lai samazinātu gaisa piesārņojumu rosīgajās un pārpildītajās pilsētās, grupiņa pētnieku no Taivānas, sākuši attīstīt ideju par motociklu, kura dzinējs darbosies ar saspiesta gaisa palīdzību.
Taivānā gaisa piesārņojums ir ļoti liela problēma, turklāt, balstoties uz zinātnieku pētījumiem, 10% piesārņojuma rodas no motociklu izplūdes gāzēm, it sevišķi no to sastāvā esošā oglekļa monoksīda un nesadegušajiem hidrogēnkarbonātiem.
Kopš vienīgā substance, kas izlaužas līdz atmosfērai pa izpūtēju, ir gaiss, šādas tehnoloģijas plaša mēroga adopcija varētu krietni samazināt gaisa piesārņojumu tādās vietās kā, piemēram, Taivāna, kurā ir ap 13 miljoniem motorizēto divriteņu.
Motociklam arī nepieciešama enerģija, lai saspiestu gaisu, kas nepieciešams dzinējam. No tā izriet tas, ka šīs tehnoloģijas ietekme uz apkārtējās vides piesārņošanu ir tieši atkarīga no veida, kā iegūst elektrību elektrostacijās, kas apgādā attiecīgo apgabalu.
Šī brīža prototipam ir tik liela gaisa tvertne, lai varētu uzpildīt 9,5 l saspiesta gaisa. Ar to pietiek, lai nobrauktu nedaudz vairāk nekā 1 km. Nākotnē bākas izmērs tiks palielināts trīs vai četras reizes un tā varēs izturēt tik lielu gaisa spiedienu, lai transportlīdzeklis varētu nobraukt gandrīz 30 km bez uzpildes. Pētnieki saka, ka tas jau būtu pietiekami, lai šīs tehnoloģijas ieviešana neizraisītu šaubas par tās adekvātumu. Protams, šādas tehnoloģijas ieviešana radītu nepieciešamību pēc gaisa kompresoriem, lai uzpildītu saspiestā gaisa bāku.
Citi „gaisa dzinēju” eksperti nav pārliecināti, ka motocikls ir labākais transportlīdzekļa veids, kurā izmantot šo tehnoloģiju. „Tas nav dzīvotspējīgs produkts, jo ir ļoti ierobežots saspiestā gaisa daudzums, ko var novietot uz viena motorizētā divriteņa,” teica eksperts no ZPM (Zero Pollution Motors), „mums ir transportlīdzeklis, kas darbojas uz tādu pašu tehnoloģiju, bet tas nav motocikls!”
ZPM plāno ieviest Savienoto Valstu tirgū sešvietīgu mašīnu, kura daļēji darbosies ar „gaisa dzinēju”. Var vilkt paralēles ar šobrīd jau zināmajiem hibrīddzinējiem, kas, papildus degvielai, par enerģijas avotu izmanto elektrību. ZPM mašīna brauc ar saspiestu gaisu tikai pārvietojoties zem 55 km/h. Pie lielākiem ātrumiem automobilis lieto degvielu, lai uzsildītu gaisu, izplestu to un tādejādi samazinātu gaisa patēriņu. Kāda daļa no izplestā gaisa nonāk atpakaļ gaisa bākā, lai atjaunotu saspiestā gaisa krājumus.
Mašīna var darboties, patērējot nedaudz vairāk kā 2 l degvielas uz 100 km. Tas nozīmē, ka ar 30 vai 38 litru bāku varēs nobraukt attiecīgi ap 1300 vai 1600 km. ZPM plāno sākt masveida šādu mašīnu ražošanu 2010. gada nogalē vai 2011. gada sākumā.
Avots: www.abc.net.au/science
Ieskaties arī: www.progressiveautoxprize.org
2008. gada 22. augustā 10:03
Saspiests gaiss darbinās nākotnes dzinējus (4)
Autors: Valdis Zuters Apskatīt komentārus »
Balsis: 0, vidējais vērtējums: 0